De zomer, dat is genieten. Heerlijk terrasjes doen, verkoelende ijsjes eten, een zwembadje opzetten in je tuin, … Het is ook het moment dat er ongelooflijk veel verse, korte-keten producten te vinden zijn. Sommige van die voedingswaren zijn zelfs hypergezond. Anderen zijn gewoon lekker smullen. Laten we eens een kijkje nemen naar enkele lokale toppers.

Korte keten superfoods

Laten we starten met de gezondste producten. Wist je dat we lokale superfoods hebben? Superfoods zijn voedingsproducten die een hoog gehalte bioactieve stoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten bevatten. Ze zijn dus heel heilzaam voor je groei, ontwikkeling en om gezond te blijven. De usual suspects onder de superfoods zijn gojibessen, açai, matcha, moringa, … maar dit zijn exotische producten die vaak een lange weg af hebben afgelegd voor ze bij ons op het bord terechtkomen. Door welke lokale superhelden kunnen we voorgenoemde ingrediënten vervangen?

Dat walnoten en bosbessen hypergezond zijn, daar hebben we het in onze vorige blog al over gehad. En het feit dat broccoli dat ook is, moeten we waarschijnlijk niet vertellen. Maar ken je duindoorn al? Vanaf eind deze maand tot in de winter kan je de bessen oogsten van deze plant. Ze smaken vrij zuur, maar je kan ze eenvoudig verwerken tot confituur, gelei, siroop of saus. De bessen zijn vitamine C bommetjes. Ze hebben een gunstige werking op je immuunsysteem en een oppepper voor je huid, ogen en lever.

Nog een andere lokale superheld is lupine. Eerst krijgt deze plant prachtige bloemen. Wanneer die zijn uitgebloeid, komen er peulen aan waarin de zaden zitten. Lupinezaden zijn bijzonder rijk aan eiwitten en daarnaast bevatten ze veel vitamine A en B, kalium, calcium, magnesium en ijzer. Tegenwoordig gebruikt men lupine veel als vleesvervanger. Kijk bijvoorbeeld naar de vegan worstjes van Upside uit de vorige blog.

Lijnzaad mag zeker ook niet in dit lijstje ontbreken. Deze zaden van de vlasplant zijn ons alternatief voor chiazaden. Ze zijn even voedzaam, bevatten meer omega 3-vetzuren en hebben bovendien een hoger gehalte eiwitten.

We eindigen dit lijstje graag met waterkers. Hoe klein de plantjes ook zijn, ze hebben een hele hoge voedingswaarde. Daarnaast zijn ze een bron van jodium, waardoor ze heel veel energie geven. Het gewas ondersteunt de natuurlijke, inwendige reiniging van je lichaam. In onze winkel vind je supplementen van Cressana. Zij maken sap van biowaterkers dat zeer heilzame effecten op je gezondheid heeft.

Insecten voor een duurzaam en gezond menu

Een ander merk dat we graag in de kijker zetten, is Nimavert. Dit bedrijf maakt voedingsproducten van meelwormen en krekels. Velen vinden insecten eten geen aangenaam idee, maar eigenlijk zou het niet slecht zijn wanneer deze beestjes wat vaker op het menu staan. Eerst en vooral is het een duurzamer product dan vis of vlees. Er zijn geen grote stallen of kweekvijvers nodig. Daarenboven is er nauwelijks een productie van broeikasgassen bij het telen van deze beestjes. Verder zijn ze gemakkelijk in onderhoud en kweken ze snel.

Die duurzaamheid is mooi, maar misschien niet voor iedereen het doorslaggevend argument dat hen over de streep helpt. Laten we daarom eens kijken naar de voedingswaarden van dit product. Insecten bestaan voor meer dan 60% eiwit, die we als mens bovendien vlot verteren. Het vetgehalte varieert sterk, maar het cholesterolgehalte ligt doorgaans lager dan bij vlees. Insecten bevatten ook meer essentiële vetzuren. Dit zijn stoffen die ons lichaam zelf niet kan aanmaken en dus uit voeding moet halen. Zo bevatten insecten, onder andere, linolzuur en linoleenzuur: Omega 6-vetzuren die het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Ten slotte zitten insecten tjokvol mineralen, vitaminen en hebben ze een hoog vezelgehalte.

Om het insectenidee al wat te laten rijpen, hebben we enkele inspiratiegerechtjes in de weekmenu verwerkt:

  • Brood van lijnzaad en meelwormpoeder: Meng in een grote kom 180g lijnzaad, 40g amandelmeel, 35g meelwormpoeder, 1 el bakpoeder en een snuifje zout. Meng goed, maak een kuiltje in het midden van het mengsel en voeg 4 eieren toe in het kuiltje. Roer tot een mooi beslag, voeg 50g meelwormen toe en roer voorzichtig onder het beslag. Doe een laagje bakpapier over je brood- of bakvorm, voeg je beslag toe en laat 25 tot 30 minuten bakken in de oven op 200°C. 
  • Hummus van meelwormen: Neem een blender en voeg 300g kikkererwten uit blik, 200g meelwormen (of meelwormpoeder), 1 teentje knoflook, 2 kl komijn, 2 el olijfolie, 4 el paprikapoeder en 3 el sesampasta of tahin toe. Blend tot een egale mix en je hebt een overheerlijke hummus. 
  • Falafel van lupinebonen: Laat een bokaal lupinebonen uitlekken. Snij ondertussen een sjalot fijn en pers een teentje knoflook. Meng de lupinebonen met 2 el bloem, 2 el citroensap, de fijngesneden sjalot, het teentje geperste look, 1 el tahini, 1 el peterselie, 1 kl komijn, 1 kl koriander, 1 kl zeezout en een snuifje cayennepeper en kardemom. Vervolgens rol je balletjes van je beslag die je bakt in olijfolie.  
  • Spaghetti met waterkers en scampi’s: Pel 500g scampi’s en maak ze schoon. Kook 400g spaghetti beetgaar, giet af, maar hou 100 ml van het kookvocht apart. Pel en snipper 1 ui en een teen knoflook. Fruit ze glazig in olijfolie. Hou enkele takjes waterkers opzij, maar voeg de rest samen met wat tijm, basilicum, dragon en bladpeterselie toe aan de ajuin en laat mee slinken. Doe 200ml room en 100ml van het kookvocht van je pasta in een blender en mix. Roerbak 250g oesterzwammen samen met je scampi’s op een hoog vuur, voed peper en zou toe. Wanneer alles klaar is meng je de kruidensaus, je room, de paddenstoelen en de scampi’s. Dit werk je af met een takje waterkers. 
  • Gepocheerde peer met speculaas en ijs: Pers 2 citroenen. Verkruimel 10 speculaaskoekjes en voeg 2 el citroensap en 1 kl geraspte gember toe. Klop een busje room erdoor. Schil 4 peren, halveer ze en verwijder het klokhuis. Breng een halve liter water aan de kook met 175g rietsuiker, een kaneelstok en 2 kruidnagels. Voeg het overige sap van je citroenen toe en breng aan de kook. Leg je peren in de vloeistof en laat 20 minuten pocheren. Laat afkoelen, neem een lepel uit je kookvocht en voeg het toe aan je speculaas crumble. Leg op elk bordje wat speculaascrumble, een halve peer in schijfjes gesneden en werk af met een bolletje ijs van de Trommelhoeve. Wil je het extra fris maken? Voeg dan ook enkele muntblaadjes toe.

Ontdek ons rijke aanbod lokale dranken

We hebben het nu de hele tijd over gezonde voedsel gehad, dus afsluiten met heerlijke, vloeibare guilty pleasures kan geen kwaad. Lokaal vind je ook heel wat (h)eerlijke drankjes. Ken je de fruitsappen van De Drie Wilgen al? Dit bedrijf uit Nijlen maakt al sinds de jaren ’80 biologische fruitsappen. Het verhaal begint bij Jan Hellemans, die de passende bijnaam Jan Sap kreeg. Hij maakte als kleine jongen al sap van de appels uit de boomgaard van zijn grootvader. Van die passie heeft hij zijn levenswerk gemaakt en specialiseerde hij in de productie en distributie van biologische sappen en andere ecologische dranken. De Drie Wilgen werkt voornamelijk met streekgebonden producten en met oude rassen. Proef zeker eens van hun sappen en laat je verrassen door de unieke fris-zure toetsen.

In de zomer zijn er geen betere afsluiters dan heerlijk speciaalbiertjes drinken terwijl je van de laatste zonnestralen geniet. We sluiten hier dan ook graag af met de bio-gecertificeerde bieren van Warmenbol. Ze werken enkel met biologische ingrediënten, omdat ze enerzijds een authentiek bier willen produceren vrij van pesticiden, kunstmest of andere toevoegingen. Anderzijds geven ze veel om een gezonde bodemstructuur, fauna en flora. Laat je alvast verleiden door de klinkende namen in hun gamma, zoals: de Bierbok of de Zwarte madam. 

Onze conclusie is dat we het niet te ver moeten zoeken deze zomer. Er zijn heel wat verborgen parels te ontdekken in de buurt, zowel qua activiteiten als culinair. Dus rep je snel naar buiten en geniet van al het lekkers dat de zomer je te bieden heeft.