Yes, het barbecue-seizoen is in volle gang. Vroeger was barbecue standaard met vlees, brood en saus. Tegenwoordig hoef je dit traditionele patroon niet meer te volgen. Meer nog: onze maatschappij is tegenwoordig heel wat meer divers geworden qua voedingskeuzes waardoor de traditionele barbecue ook niet meer helemaal opgaat. Dan denken we bijvoorbeeld aan vegetarisch, veganistisch, koosjer of halal voedsel. Niets is zo leuk als een barbecue waar al je vrienden op aanwezig zijn. Laten we daarom even kijken hoe je een barbecue organiseert waar iedereen kan aanschuiven.

De groentebarbecue

Laten we starten met de vegetariërs en veganisten onder ons. Gegrilde groenten smaken heerlijk op de barbecue en je hebt er niet veel benodigdheden voor nodig. Je snijdt je groenten in lange repen, neemt een metalen grillschaal waar je ze oplegt, giet er wat olie over en bakt ze tot ze gaar zijn. Een absolute groentetopper zijn groene asperges op de grill. Leg je asperges in het bakje, kruid met peper en zout en giet er wat sojasaus en olijfolie over. Het geeft een heerlijk verrassende smaak aan je asperges. Een goede tip: voeg je kruiden pas toe als de groenten al wat opgewarmd zijn. Dan zijn het echte sponzen in het opnemen van smaak.

De multiculturele barbecue

Heb je een multicultureel gezelschap uitgenodigd voor jouw barbecue? Wees dan vriendelijk en houd rekening met bepaalde voedselrichtlijnen. Je mag koosjer en halal eten niet vergelijken, want er zijn grote verschillen tussen beide godsdiensten qua richtlijnen, maar er zijn ook enkele overeenkomsten die we graag even op een rijtje zetten. Eerst en vooral is varkensvlees voor beiden uit den boze. Houd daar rekening mee. Grill geen varkensvlees op eenzelfde rooster of doe het pas op het einde van de barbecue. Vervolgens mogen beide godsdiensten geen bloed eten. Zorg dus dat het vlees goed doorbakken is. Ten slotte is het vereist dat het vlees ritueel geslacht is. Let op de juiste keurmerken wanneer je het koopt in de winkel. Voor meer richtlijnen verwijzen we graag naar de website van het voedingscentrum die wat meer uitleg geeft over halal en koosjer voedsel.

Het barbecue weekmenu van Het Natuurhuis

Voor het weekmenu hebben we goed nagedacht om een balans te zoeken in ieders persoonlijke barbecue voorkeur. Veel van de ingrediënten kan je eenvoudig inruilen door veggie-, vega-, koosjer of halal alternatieven.

Weekmenu:

  • Voorgerecht: Camembert in een doosje waar je al het papier afdoet. Je maakt bovenaan een inkeping van een kruis in de camembert en wikkelt het potje in zilverpapier. Zet op de barbecue tot de kaas gesmolten is. Daarna kan je fondue-stijl stukjes brood in de camembert soppen. Wij raden Zonnemaire baguette meergranen of hun rustiek baguette wit aan.
  • Groentespiesjes met Zuger Halloumi grillkaas: Snij de halloumi, een rode paprika en een courgette in stukjes en prik ze op een saté stok. Laat grillen op de barbecue en maak ondertussen een kruidendressing. Pureer 6 takjes basilicum, 6 takjes peterselie, 4 takjes munt en wat olijfolie. Voeg een beetje limoensap toe naar smaak en serveer bij je halloumi-spiesjes.
  • Worstjes van Upside: één van de absolute barbecue-klassiekers in een veggie/vegan jasje. Probeer zeker eens onze veggie roasted worstjes of de vegan seitan red herbs.
  • Een andere klassieker: sticky chicken wings met La Vache BBQ-saus. Meng in een kommetje 1 el bruine suiker, 1 el paprika poeder, peper, zout, 1 tl knoflookpoeder en1 tl uienpoeder. Neem 15 chicken wings, strooi je kruidenmengsel erover en laat een uurtje trekken. Laat de gemarineerde kippenvleugels een kwartiertje grillen op de barbecue. Ondertussen warm je 5 el BBQ-saus met 3 el honing op in een sauspannetje. Na een kwartiertje grillen smeer je de kippenvleugels in met je saus en laat je die nog een tiental minuten bakken.
  • On the side: een eenvoudige pastasalade. Kook pasta naar keuze beetgaar en meng met kerstomaatjes, zongedroogde tomaatjes, gegrilde pijnboompitten en rucola. Meng er nadien onze Vegan Aioli van La Vache door en werk af met peper, zout en wat verse basilicum.
  • Aardappelsalade met een extra touch: kook patatjes gaar en laat ze afkoelen. Voeg fijngesneden lente-ui, peterselie en bieslook toe. Vermeng ze met een scheutje olijfolie en onze overheerlijke La Vache truffelmayonaise.

Kant-en-klare BBQ-slaatjes

Het leuke aan barbecue is dat je naast het geroosterde eten ook altijd veel verschillende bijgerechten op tafel hebt staan. Dit vraagt soms heel wat voorbereiding, maar je kan het jezelf ook gemakkelijk maken. Kom langs de verstoog van het Natuurhuis en neem enkele kant-en-klare slaatjes mee. We hebben heel wat keuze.

Bij een heerlijke middag barbecueën hoort ook een lekker drankje. We bieden je een gin aan van het merk Biostilla om een heerlijke gin-tonic te drinken tijdens het barbecue-festijn. Hou je het liever non-alcoholisch? Dan hebben we een geweldig recept voor een Mango Virgin Mojito die andere virgin mojito’s doet verbleken.

Na de barbecue: de grill kuisen en restjes verwerken

Het barbecueën zelf is altijd een groot feest, maar na elke barbecue stellen zich altijd dezelfde twee problemen: een vuile grill en een hele hoop restjes in je ijskast. Laten we starten met de grill. Die kuisen hoeft niet vervelend te zijn. 

Tijdens het grillen kan je al aan de slag om je rooster properder te krijgen. Je neemt een halve citroen, prikt die op een vork en wrijft je rooster in. Dit laat je even inwerken. Het vuil krijg je er vervolgens eenvoudig af door een metaalsponsje op een vork te prikken en over je grill te wrijven. Dit is trouwens een prima manier om je grill tussen verschillende ingrediënten even te “kuisen” voor je er iets nieuw op legt. Heb je geen citroen in huis? Geen probleem, het werkt even goed met een doormidden gesneden ajuin. 

Na het grillen kan je proactief aan de slag gaan voor de volgende barbecue. Daarvoor raden we aan, wanneer het rooster wat is afgekoeld, om het in oud krantenpapier te wikkelen. Maak het krantenpapier nat en laat een nachtje trekken. De volgende dag gaat het vuil makkelijk van je grill. Of nog eenvoudiger: leg na het barbecueën je rooster in het gras en laat het daar een nachtje liggen. De ochtenddauw doet voor jou het meeste werk en de volgende dag wrijf je het rooster schoon met wat keukenpapier of een vod. Let wel op dat je de grill niet in het gras gooit wanneer die nog te heet is, want dan kan je schroeiplekken op je gazon veroorzaken. 

Daarnaast hoeven ook de restjes je geen kopzorgen te bezorgen. Er bestaan heel wat leuke manieren om die te verwerken. Heb je restjes kip over? Je kan die heerlijk verwerken in een caesar salade. Dit gezonde slaatje na het barbecue-festijn kan je afwerken met onze caesar dressing van La Vache. Stukjes vlees zijn ook heerlijk in een tortilla wrap voor bij de lunch of het avondeten. Of verwerk de restjes vlees (of groenten) met wat noedels. Heerlijk licht na de zware maag van de dag ervoor.

Loopt het water je ondertussen in de mond? Bekijk de weersapp op je gsm en start alvast met het plannen van je volgende barbecue. Geniet er met volle teugen van.