Loopneuzen, blozende wangen, wolkjes uitademen, … de winter is bijna in het land! De temperaturen zakken steeds vaker richting het vriespunt en de boeren hun velden liggen langzaamaan allemaal braak. Dit wil niet zeggen dat er daarom niets lokaal meer te verkrijgen is. Bij Het Natuurhuis zijn we trots op ons assortiment natuurlijke en biologische voeding, ook in de winter! Welke lokale groenten er in de winter bij ons te verkrijgen zijn, lees je hier in deze blog.

Kool: gezonder en voedzamer dan je denkt!

De winter in België, dat betekent traditioneel veel koolgroenten op het menu. Denk maar aan, onder andere, spruitjes, boerenkool en savooikool (of groene kool). In Het Natuurhuis bieden we alvast een groot assortiment kolen. Niet iedereen is een even grote fan van dit type groenten, maar eigenlijk zijn kolen vaak ondergewaardeerd. Laten we eens een kijkje nemen waarom deze groente meer appreciatie verdient. 

Koolgroenten komen uit de familie van de kruisbloemigen, ook wel Brassica groenten genoemd. Een gemeenschappelijke deler bij deze familie is dat ze allemaal hoog scoren in hoeveelheid nutriënten en tegelijk weinig calorieën bevatten. Vrij vertaald: gezond en goed voor de lijn. Naast de hoeveelheid voedzame stoffen bevatten ze ook veel antioxidanten. Die beschermen de weefsels in je lichaam en het DNA in de achterliggende cellen tegen schade. 

Een andere stof die je terugvindt in kolen zijn glucosinolaten. Deze werpen een extra verdedigingslinie op in je lichaam tegen kankerverwekkende stoffen. Wanneer je een kool aansnijdt, komt deze stof na 5 minuten al vrij. Daarna maakt de kool deze stof nog 24u lang aan. Vanaf wanneer je die begint te verwarmen, stopt de aanmaak van glucosinolaten. Conclusie: het is een goed idee een kool na het snijden even te laten rusten.

Dit klinkt allemaal heel leerrijk en gezond, dus laten we nog even kijken naar de meer guilty pleasure kant van kool. Wist je dat je zelf, met een beetje geduld, makkelijk zuurkool kan maken? Via deze link vind je een handig recept. Wil je liever geen drie weken wachten? Dan koop je eenvoudig zuurkool in onze winkel. Je bent direct gesteld om je favoriete hotdog klaar te maken, of het nu een klassieker, een speciaaltje of veggie variant is! 

Vergeten groenten om nooit meer te vergeten

Waarom worden groenten vergeten? Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Vroeger hadden we minder keuze in groenten, zeker tijdens de winter. Ons winterdieet was daarom iets eentoniger: veel rapen, knollen en kolen. Het is mogelijk doordat we tegenwoordig meer keuze hebben, dat sommige groenten naar de achtergrond zijn geschoven. Een andere verklaring is dat onze wintergewassen er minder appetijtelijk uitzien. Het zijn vaak grijze, zwarte of bruine groenten in vreemde vormen en maten, waardoor we minder geneigd zijn die te kopen. Plus daarnaast komt het feit dat ze niet allemaal eenvoudig op grote schaal te kweken zijn, waardoor ze vaak de duimen moeten afleggen tegen gewassen met wel een hoge opbrengst. We overlopen hier graag drie van onze favoriete vergeten groenten die je korte keten bij ons in de winkel kan vinden!

We starten bij de pastinaak. Pastinaken zijn knolgewassen die nauw verwant zijn aan wortelen, enkel ietwat zoeter van smaak. In het verleden maakten ze deel uit van de kruidengeneeskunde. Af en toe werden ze zelfs ingezet als afrodisiacum. Of ze op dat gebied een heilzame functie hebben, daar weiden we niet over uit. Feit is wel dat pastinaak heel wat interessante inhoudsstoffen bevat: veel mineralen, vitaminen en een hoog gehalte aan vezels en eiwitten. Door het hoge kaliumgehalte van deze groente, verlaagt ze de bloeddruk. Zo verbeter je de gezondheid van je hart. Daarnaast zijn ze laag in calorieën, maar hoog in voedingswaarde. Wanneer je pastinaak als snackje eet, komt er minder ghreline vrij. Dit is je hongerhormoon, waardoor je hoger- of goestinggevoel tussen maaltijden wordt gestild. 

Een tweede vergeten groente van het seizoen zijn koolrapen (niet te vergissen met koolrabi). Het is een speciaal geval onder de koolgroenten, omdat ze onder de grond groeit. In het verleden is deze topper tijdens periodes van voedselschaarste vaak een reddende engel geweest voor heel wat mensen, daarom heeft de koolraap de reputatie om “voer voor arme mensen” te zijn. Deze groente is een ware vitamine C bom. Vroeger werd ze daarom op schepen voorgeschoteld om scheurbuik tegen te gaan. Daarnaast is het een caloriearme groente die voor een goede vochtafdrijving zorgt. 

We sluiten onze top 3 af met winterpostelein. Vroeger stond postelein in de volksmond bekend als “onkruid dat overal kan groeien”. Deze benaming doet, volgens onze bescheiden mening, afbreuk aan de heilzame eigenschappen van deze groente. Tegenwoordig valt postelein in de categorie lokale superfood, omdat ze helpt bij tal van gezondheidsproblemen. Het zit tjokvol vitaminen en mineralen. Bovendien is het één van de groenten die de meeste essentiële omega 3-vetzuren bevat. Deze vetzuren maakt ons lichaam zelf niet aan, maar spelen een grote rol bij het functioneren en de ontwikkeling van de hersenen, het verminderen van de kans op hartaandoeningen, zijn ze ideaal om ontstekingen te bestrijden en verminderen ze het risico om chronisch ziek te worden. Alsof dat al niet genoeg reden is om voor postelein te kiezen, bevat deze groente melatonine: het hormoon dat jouw slaap en dag- en nachtritme regelt. 
Geïnteresseerd in nog meer lokale superfoods? Lees dan zeker onze vorige blog. 

Experimenteren in de keuken met winter- en vergeten groenten

We zetten deze maand atypische groenten in de kijker, het is dus niet meer dan fair om je enkele recepten te bieden hoe je met deze groenten aan de slag kan! 

  • Kruidige pastinaaksoep: Snij drie ajuinen in grove stukken en stoof aan in boter. Schil vervolgens een halve kilo pastinaak en een halve kilo wortelen, snij in grove stukken en laat meestoven met de ajuin. Vervolgens voeg je kippenbouillon toe tot alle groenten onder water staan. Je kan ook gewoon water toevoegen met enkele blokjes kippenbouillon. Voeg peper, enkele takjes tijm, 2 blaadjes salie, wat korianderpoeder, komijn, kurkuma en enkele chilivlokken toe. Laat een uur pruttelen. Voeg na een uur een bakje room toe en mix de soep glad. 
  • Rode kool ovenschotel met rookworst: Snij een rode kool in kleine stukken, nadat je de hoofdnerven en buitenste bladeren hebt verwijderd. Schil een kilo stoofappels en snij ze in kleine stukken. Snij een ajuin in ringen. Stoof eerst je ui in wat boter, voeg dan de appel, rode kool, een laagje kristalsuiker 3el azijn en 250ml water toe. Laat 45min pruttelen op een zacht vuur. Snij ondertussen je rookworst en een halve kilo aardappelen in plakken. Snij een rode ui in ringen. Neem een ovenschotel en schep er eerst een laag rode kool in. Vervolgens leg je er een laag rookworst en de uienringen over. Eindig met een laag aardappelen. Kruid met peper, zout en enkele takjes tijm. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet een halfuur in een voorverwarmde oven van 200°C. Neem de folie weg en laat nog 5 minuutjes een korstje krijgen. 
  • Verse tagliatelle met schorseneren, winterpostelein en champignons: Spoel, kuis en schil 500g schorseneren. Gooi ze in een pot met water en voeg sap toe van een halve citroen. Laat ongeveer 20min koken tot ze beetgaar zijn. Kuis en snij ondertussen 500g champignons in schijfjes en bak in boter. Snij je beetgare schorseneren in stukken van 3-5cm en bak 5min mee met de champignons. Kruid met peper en zout. Kook ondertussen je pasta en hou een beetje kookvocht aan de kant. Meng dit vocht met 200g mascarpone en 400g postelein. Voeg toe aan de pasta en laat nog enkele minuten op een zacht vuur staan. Verdeel de rest van de groenten onder de pasta. Serveer met Parmezaan. 
  • Courgette gevuld met aardappelen en spruitjes: Het recept voor deze gezonde vegetarische topper vind je via deze link.
  • “Gezonde” cake: Deze cake maak je zonder geraffineerde suikers: met kokosbloesemsuiker en kokosolie. Meng 250g kokosbloesemsuiker met 250g kokosolie. Neem een mixer en voeg in kleine stukken 250g zelfrijzende bloem toe. Voeg vervolgens al mixend één voor één je eieren toe. Voeg zeste toe van een halve appelsienschil samen met een vanillestok of enkele druppels vanille-extract. Wanneer je beslag glad en zacht is, schep je het in een cakevorm. Zet in een voorverwarmde oven van 160°C en laat een 1u tot 1u15 bakken in de oven. De eerste twee weken van oktober bieden we trouwens -20% korting op kokosbloesemsuiker van Your Organic Nature. 

Kom zeker langs onze winkel om ons uitgebreide assortiment kool- en vergeten groenten met je eigen ogen te zien. Onbekend is onbemind, dus laat je zeker niet tegenhouden eens te experimenteren met deze producten. Tijdens de wintermaanden zitten we met zijn allen toch meer binnen: het ideale moment dus om wat vaker achter de kookpotten te staan.