Zoetekauwen, Ahoy! Belerende vingertjes achterwege, we weten allemaal dat suiker niet zo supergezond is. Toch zeker als je er te veel van eet. Gelukkig zijn er allerhande vervangers voorhanden, van een klein beetje gezond tot redelijk gezond. 

Eerst en vooral, we gaan hier echt niet verkondigen dat je geen suiker mag eten. Zoet is en blijft een smaak waar we blij van worden. Maar tegenwoordig zitten in tal van producten geraffineerde suikers en het zijn net die suikers die we toch beter niet te veel nuttigen. Bij Het Natuurhuis vind je tal van alternatieve zoetstoffen die minder tot geen kwaad kunnen. Een overzicht. 

Agavesiroop
Deze suikervervanger is afkomstig van het ingedikte sap van de agaveplant. Het hoge fructosegehalte van agavesiroop zorgt voor een lage glycemische index en is daarom een beter alternatief dan zuivere suiker en zelfs honing. In grote hoeveelheden is ook deze vervanger nefast voor de gezondheid. En hoewel het beter is dan suiker, er zitten geen mineralen of andere voedingsstoffen in. Maar de gunstige effecten op de bloedsuikerspiegel maakt de siroop toch een goed alternatief in bijvoorbeeld desserts.

Ahornsiroop
Ahornsiroop, of maple syrup op z’n Engels, is het paradepaardje van de Canadezen en wordt gewonnen uit de stam van de esdoorn. Het belangrijkste verschil met geraffineerde suiker is het feit dat ahornsiroop ook een heleboel mineralen en antioxidanten bevat. Uiteraard betekent dat daarom niet dat je er zomaar liters van moet gebruiken. Toch is deze zoetstof een goed alternatief voor suiker zowel als ingrediënt als afwerking. 

Rijststroop
Een tikje exclusiever dan andere suikervervangers, is rijststroop wel een prima alternatief. Weinig verrassend wordt rijststroop gewonnen uit… rijst. Qua zoetgehalte speelt het op hetzelfde niveau als agavesiroop. Je hebt er dus niet teveel van nodig om een gerecht of dessert te zoeten. Het is daarnaast ook lekker op een pannenkoek of als beleg op een boterham. 

Dadelstroop
Ook deze suikervervanger doet weinig geheimzinnig over haar herkomst, het wordt gemaakt van geconcentreerd sap van gekookte dadels. Het is fruitig en zoet van smaak. Daarom is het erg lekker in mediterrane gerechten, maar evenzeer door de yoghurt, bij fruit en ijs, over je pannenkoeken of als zoetmiddel bij het bakken van koekjes!

Kokosbloesemsuiker
Het is een hele mond vol om het gezegd te krijgen, maar smaken doet het zeker! Het heeft iets weg van bruine suiker. Kokosbloesemsuiker bestaat uit een mengsel van sucrose, fructose en glucose en is een prima zoetstof. Doordat de nectar afkomstig van de kokosplant niet wordt gekookt, blijven alle aanwezige mineralen waaronder magnesium, ijzer, zink, kalium en een aantal B-vitamines bewaard. Ook hier weer geldt de regel; te veel is niet goed.