Het najaar staat voor de deur en dat betekent dat plekjes waar bacteriën en virussen gedijen zoals scholen, crèches, kantoren, bussen en treinen weer vollopen. Een aanval op onze gezondheid is onvermijdelijk. Maar hebben we met een verhoogde weerstand meer kans om de koude maanden ziektevrij door te komen? Het Natuurhuis haalt voor jou graag de trukendoos boven.

Helaas, toveren kunnen we (nog) niet. Soms is een virus zelfs voor mensen met de hoogste weerstand te sterk. Soms is het gewoon een verhaal van verkeerde plek, verkeerde tijd. Maar dat we zullen worden bestookt met virussen en bacteriën, dat is alvast een zekerheid! En al helemaal nu in onze directe omgeving steeds meer bacteriële wervelwinden onder de vorm van hoest- en niesbuien op ons worden afgevuurd.

Verkoudheid of griep volledig uit ons leven bannen is vrijwel onmogelijk. Wel kunnen we ons wapenen tegen die ziektekiemen die zich maar al te graag aan ons willen vastklampen. We vertellen je hoe je jouw biologische afweersysteem in optimale conditie houdt.

Goed slapen en gezond eten

Door stress, slaaptekort en slechte voeding wordt je immuunsysteem danig op de proef gesteld en kan je weerstand achteruitgaan. En tijdens de herfst en winter zijn we hier nog iets kwetsbaarder voor omdat de dagen korter worden en we meer binnen zitten, vaak ook dicht bij anderen. Daarom is het belangrijk om voldoende buiten te komen om maximaal vitamine D via de zon op te nemen.

Beweging helpt ook in het versterken van de conditie. Wie fit is heeft een betere weerstand. En tijdens onze slaap herstelt het lichaam, dus is een goede nachtrust tijdens de herfst en winter een must. In onze Herboristerie hebben we tal van natuurlijke middeltjes om je te helpen ontspannen en je nachtrust te bevorderen.

Vitamine C en D

Vitamine C helpt bij het bestrijden van virussen en het versterken van het immuunsysteem. Vitamine D is daarbij ook een goeie bondgenoot en verlaagt de kans op bacteriële infecties. Daarom is het goed om voeding te eten met hoge dosissen vitamines. Vitamine C is massaal aanwezig in fruit en groenten en dan vooral in verschillende koolsoorten, citrusfruit, aardbeien, bessen en aardappels. Vitamine D zit dan weer van nature in vette vissoorten.

Toch nog iets tekort? Beroep je dan op de verschillende vitaminesupplementen uit onze Herboristerie. Onze mensen helpen je graag verder!