Voor wie er nog nooit van heeft gehoord: ‘meal preppen’ is een ding. Je blokkeert een uur of twee in je agenda, bijvoorbeeld in het weekend, en bundelt daarin de voorbereiding van het eten voor de komende dagen. Zo eet je gezond, voorkom je voedselverspilling, bespaar je tijd, geld én elektriciteit. Kan handig zijn bij dat voorspelde stroomtekort.

Stap 1: In elk potje past ...

Trek je kast eens open en overschouw je verzameling voorraadpotten. Je hebt zeker niets te fancy nodig, maar alles wat je klaarmaakt moet natuurlijk wel ergens in bewaard worden. Wat is handig: potjes in verschillende maten voor gesneden groenten groot en klein, dozen zoals Ecolunchbox of Bluebento om klaargemaakte gerechten te bewaren, weck- of confituurpotten voor sauzen, overnight oats of dressings en vriezervriendelijke containers.

Stap 2: Puzzel het menu

Begin met je favoriete maaltijd te kiezen. Hou het simpel, neem een gerecht dat je goed kent, dit is niet het moment om te experimenteren. Lijst de ingrediënten van je recept op: van welke ingrediënten kan je de restjes gemakkelijk gebruiken in een ander gerecht? Voeg dat gerecht toe aan je lijstje. Zo puzzel je verder tot je alle dagen hebt gevuld. Inspiratie nodig? Denk in themadagen als Taco Tuesday of Vis Vrijdag. Als laatste bedenk je welke gerechten veel verse producten nodig hebben. Die plan je vroeg in je week.

Stap 3: Puzzel het boodschappenlijstje

Lijst alle ingrediënten van je gekozen gerechten op. Daarna ga je shoppen in je eigen keuken. Wat staat er nog in de voorraadkast? Ligt er een verloren groente in de koelkast die je nog ergens in kan verwerken? Hopelijk kan je zo al wat dingen schrappen van je lijstje. Echte pro’s ordenen hun boodschappen naar de indeling van de winkel. Lijkt neurotisch, maar zo loop je er in een trek door en verlies je geen tijd. Vergeet zeker je eigen boodschappentassen niet mee te nemen naar de winkel! In de Boweevil zakjes berg je je boodschappen ook makkelijk op in de (koel)kast.

Stap 4: Let the prepping begin!

Meal preppen wil niet zeggen dat je je volledige maaltijd al klaarmaakt. Kleine dingen zoals gekookte pasta, gesneden groenten of een kom soep zijn na een lange werkdag een godsgeschenk.

Deze verschillende dingen kan je proberen:

  • Ingrediënten preppen: Je prept op voorhand de verschillende ingrediënten, die je dan per dag in een andere samenstelling op je bord gooit, denk: taco’s, salades of pasta’s. Dat kan zijn: groenten snijden en opbergen, verschillende groenten roosteren, dressings of sauzen maken, granen of pasta koken.
  • Een grote pot maken: Maak een grote pot van iets voedzaam en gezond waar je doorheen de week elke dag van smult. Het beste voorbeeld hiervan is een lekkere pot soep.
  • Ongekookte maaltijden samenstellen: Je maakt alle ingrediënten proper, snijdt en verdeelt ze per maaltijd. Als je ’s avonds wil starten met koken hoef je maar een potje open te trekken en in de oven/pot/kom te dumpen.
  • Go all the way: Wanneer je geen tijd hebt op de dag zelf en het op voorhand wel ziet zitten, kan je een volledige maaltijd klaarmaken. Niets is makkelijker dan een potje uit de koelkast halen en opwarmen.

Je kiest zelf welke methodes voor jou werken, of je combineert ze zoals jij wil. Succes!