Elk seizoen heeft zijn charme, maar de lente heeft toch vele harten gestolen. De zon wint aan kracht, een snijdende wind maakt plaats voor een zacht briesje, de vogels zingen uitbundiger en de natuur krijgt weer kleur. De lente is hét seizoen van de transformatie. Doe je mee met de natuur om te transformeren naar een gezondere versie van jezelf? We geven je met plezier enkele tips. 
 

Verander je voedingsgewoonten

Het is misschien een open deur, maar je voedingsgewoonten spelen een essentiële rol als je wil transformeren naar een gezondere levensstijl. Dat bereik je onder andere door dierlijke eiwitten te vervangen door plantaardige eiwitten, door geraffineerde suikers zo veel mogelijk te vervangen door natuurlijke varianten en door véél water te drinken. Want water zuivert je lichaam en is bijgevolg een belangrijke bron van een gezonder lichaam.  Dat geldt ook voor natuurlijk verrijkt water zoals zoet, fris berkensap. Meer hierover in onze folder van april.  

Neem je tijd en geniet

Hoe vaak gebeurt het niet dat we haastig onze maaltijden verorberen? We zouden haast vergeten wat er op ons bord ligt. Dat is jammer, want hierdoor eten we te veel. Ook op je smartphone scrollen tijdens je maaltijd – bijvoorbeeld om deze blogpost te lezen -  is om dezelfde reden nefast. Onze hersenen krijgen dan te laat het signaal door dat onze buik voldaan is. Door je te concentreren op je maaltijd, trager te eten en bewuster te kauwen, voorkom je dit. Het is niet alleen gezonder, je geniet op die manier ook meer van je maaltijden. 

Zet je transformatie in beweging

Dat sport en beweging belangrijk zijn in een transformatieproces, spreekt misschien voor zich. Maar onze boodschap is hier vooral: zoek het niet te ver. Zelfs de kleinste veranderingen op het vlak van beweging maken een groot verschil. Niet iedereen is gemaakt om een marathon uit te lopen en dat hoeft ook niet. Maar wat dan wel? 
We geven enkele voorbeelden die ook voor thuis- en kantoorwerkers heilzaam zijn:

  • Een dagelijkse wandeling: strek je benen gedurende 20 à 30 minuten tijdens een ochtend- of middagwandeling en je zal zien dat het je energie geeft.
  • Doe aan ochtendgymnastiek: door dagelijks minstens tien minuutjes eenvoudige rek- en spieroefeningen te doen aan je bureau, krijg je minder snel stramme spieren. In Japan is dit de gewoonte! Je vindt heel wat voorbeelden op YouTube.
  • Er zijn veel natuurlijke bewegingsvormen die je lichaam en geest een boost kunnen geven: tuinieren, dollen met je kinderen, hond of kat, een grote opruimactie … Beweeg in functie van dat wat je energie geeft!

Een natuurlijke make-over

In coronatijden durven we ons uiterlijk verwaarlozen. Want voor wie, buiten onze partner, zouden we ons moeten opmaken? Het antwoord is simpel: voor jezelf. Door er goed uit te zien, zal je je ook beter voelen. Dankzij merken als Dr. Hauschka kan je op natuurlijke wijze aan gezichts- en lichaamsverzorging doen. De cosmeticaproducten bevatten namelijk geen synthetische additieven, maar enkel waardevolle extracten uit de natuur. Doe je mee tijdens de volgende Fancy Friday? Date!

De tips die we je geven, hebben vaak invloed op je gewoonten. En die zijn moeilijk te veranderen. De ene persoon gaat radicaal in zijn of haar transformatie, terwijl de andere persoon liever kleine stapjes zet. Besef dat het een niet beter is dan het ander. Iedereen transformeert op zijn of haar tempo. Elke stapje telt.