Juli was niet de allerbeste zomermaand wat het weer betreft, maar in augustus wist het zonnetje het kwik in onze thermometers toch de hoogte in te jagen. En hoeveel we ook houden van de warme buitenlucht, een stralende zon en een hete zomernacht, het kan na een tijdje beginnen wegen op lichaam en geest. Daarom geven we je een resem tips om jezelf en het hoofd koel te houden tijdens die zwoele zomerdagen.

Opgepast met koele drankjes

De verleiding is vast groot als de hitte ervan af druipt; een heerlijk ijskoud drankje. Op zich niks mis mee, maar in realiteit koelt het je lichaam maar tijdelijk af. Nadien zoekt je lijf weer een evenwicht en warm je in feite meer op dan voordien. Daarom is het beter om lauwe drankjes zoals thee te drinken. Bij Het Natuurhuis vind je tal van heerlijke theetjes die je warm én koud (of kamertemperatuur) kunt drinken. Santé!

 

Beweeg, maar niet te veel

Sporten is goed, maar bij te warm weer pas je beter op met zware inspanningen. Bewegen is goed voor de bloedsomloop en ook dat is belangrijk als het buiten (te) warm is. Strek daarom eens de beentjes tijdens een wandeling of kruip eventjes op de fiets. Misschien ineens een tripje naar Het Natuurhuis? Da’s altijd gezond!

 

Licht of pikant?

Eten, we houden er allemaal van, ook als het warm is. Eet echter niet te zwaar en zeker niet te veel, want dan moet het lichaam harder werken en stijgt ook de temperatuur. Pikant eten is dan weer wel goed omdat het de transpiratie stimuleert. Een fris zomerslaatje is ook altijd een aanrader! Op onze website kan je inspiratie opdoen voor tal van gezonde en licht verteerbare receptjes.

 

Gordijntjes toe

Heb je grote ramen? Hou dan overdag gordijnen of -zoals ze hier in ’t stad zeggen- de blaffeturen, toe. Zo hou je de warmte enigszins buiten. En als je van huis bent weggeweest, kom je thuis in een koel(er) huis.

 

Water en de rest komt later

Op een warme dag dromen we allemaal van een zwembad. Kan je geen frisse duik nemen? Dan kan je je voeten in een emmer koud water stoppen. Voor het slapengaan kan je nog een douche nemen. Let hierbij wel dat het water niet te warm, maar ook niet te koud is. Gewoon een stukje frisser dan wat je anders gewend bent.

 

Geef van katoen

Je beddengoed speelt een belangrijke rol om goed de slaap te kunnen vatten op een warme zomerdag. Ga daarom vol voor katoenen lakens. Die ademen het best en zorgen ervoor dat je minder gaat zweten. Sommigen houden er zelfs van om onder een (dun) deken te slapen, ook als het warm is. Hoe gevoelig je bent aan warmte ’s nachts hangt van persoon tot persoon af.

 

Kamperen in huis

Bevindt je slaapkamer zich op de hoogste verdieping of direct onder een dak? Dan kan het zijn dat het er ’s avonds nog steeds bakken en braden is. Hitte stijgt immers en blijft er ook langer hangen. Kies daarom eens een andere plek om te slapen. Zoek de koelste plek, meestal ergens beneden, en kampeer in je eigen huis.

 

Hou het hoofd koel

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je ’s nachts letterlijk je hoofd koel kan houden. Zo kan je bijvoorbeeld je kopkussen invriezen, een natte handdoek onder je hoofd leggen, met nat haar gaan slapen of simpelweg opteren voor een kleiner kussen dat de warmte minder vasthoudt. Heb je niet veel plaats in de vriezer, dan kan je een nat washandje invriezen en dit tijdens het slapengaan op je voorhoofd leggen.