Hoe anderen overtuigen van een eco-lifestyle?

Positieve boodschappen scoren beter

Het gebruikelijke verhaal over klimaat is inderdaad vaak gebaseerd op apocalyptische ondergang. En hoewel de feiten dat kunnen rechtvaardigen, zorgt het ervoor dat mensen minder geneigd zijn ernaar te luisteren.

De eerste stap is het grote publiek ervan bewust te maken van niet alleen de milieu-uitdagingen waarmee de samenleving wordt geconfronteerd, maar ook van de gedragsveranderingen die een verschil kunnen maken. Ook dat zien we nu al geruime tijd en het werkt. Steeds meer mensen kiezen bewust voor een duurzamer leven. En dat leert ons vooral dat een positief verhaal vertellen cruciaal is om mensen ervan te overtuigen dat groen goed is en vooral binnen handbereik.

Go local

Voor sommigen lijkt klimaatverandering (ondanks alle bewustmaking) nog steeds een tamelijk abstract probleem – iets dat ver weg van ons bed gebeurt, met ijsberen of afgelegen eilanden in de Stille Oceaan, of iets waarvan we pas iets gaan merken ergens in de verre toekomst. Het is ook moeilijk om de essentie van een probleem dat zich niet in je nabije omgeving afspeelt, volledig te kunnen vatten. Toch zijn er ook vlakbij aantoonbare gevolgen van klimaatverandering te vinden. Focus daarom op je eigen leefwereld.

Het stijgen van de zeespiegel, velen liggen er niet van wakker, maar stel dat de rivier die door je gemeente loopt, uit haar voegen barst, mensen zullen sneller geneigd zijn dit te helpen voorkomen en in het beste geval, terugdringen. Er zijn al tal van initiatieven om een duurzame toekomst op lange termijn te garanderen, dichtbij huis. Sluit gerust ergens aan, of pak zelf je buurt aan! En wil je anderen overtuigen? Bespreek problemen die voor je doelgroep (emotioneel) herkenbaar zijn. Ook wij blijven onder de kerktoren. Onze hoofdmissie is niet voor niks “de Antwerpenaar beter en gezonder maken.”

Show, don’t tell

Volgens een deel van de publieke opinie (als je de gemiddelde commentaar sectie van nieuwsmedia moet geloven) moeten klimaatspijbelaars bijvoorbeeld eerst iets leren op school alvorens ze kritiek mogen hebben of dat ze moeten zien dat ze zelf eerst met alles in orde zijn voor ze de les gaan spellen… Ja, we nemen nu eenmaal niet graag iets aan van iemand die niet zichtbaar kan aantonen dat hij of zij het zelf echt meent, tot het extreme soms. Want stel, je bent in alle gelederen begaan met het klimaat; neem één keer het vliegtuig en je geloofwaardigheid neemt een duikvlucht. Of je bent een CEO die zijn/haar personeel meer aan het fietsen wil krijgen terwijl je zelf dagelijks met de wagen komt werken, het zal niet lang duren …

Dus wil je echt een gedragsverandering bewerkstelligen? Laat dan vooral zien dat het anders kan, zonder dat het jezelf een trapje hoger zet dan de rest van de bevolking die (voorlopig nog) minder inspanningen levert. Daarom ook dat bepaalde boodschappen die inspelen op onze schuldgevoelens vaak averechts werken. Als mensen het gevoel hebben dat ze een grote inspanning moeten leveren voor het milieu, maar hier door allerlei redenen niet aan tegemoetkomen en zich daar schuldig over moeten voelen, is het minder waarschijnlijk dat zij verder actie gaan ondernemen. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Hoe eenvoudiger het ecologische initiatief en hoe zichtbaarder het succes, hoe groter de kans dat ze het klimaatbeleid ondersteunen.

Als mensen met hun eigen ogen kunnen zien wat het probleem is en vooral, wat de oplossing is, ze gaan misschien nog denken dat ze het zelf hebben bedacht! Wij proberen dit in de eerste plaats te doen in de winkel, door een ecologisch verantwoorde winkelervaring aan te bieden. Op die manier hopen wij een bewustwording te creëren bij onze klanten, maar hoe zij dit invullen, komt van hen zelf. Bovendien leren wij er op onze beurt zelf weer van. Missie geslaagd!

Zoek gelijkgezinden

Hoewel bij ons iedereen welkom is, zijn wij er ons van bewust dat wij met onze levensvisie niet de hele bevolking zullen kunnen bereiken, laat staan overtuigen. Zeker mensen die er een extremere mening op na houden, of dat nu links of rechts is, zijn nu eenmaal moeilijker te overhalen van iets dat zich buiten hun gedachtengoed afspeelt. Het lijkt ons dan ook verspilde energie om daar te veel op te focussen. Een veel positiever effect (én gevoel) kan je halen door gelijkgezinden te zoeken.

Uiteindelijk, en gelukkig maar, zijn de meeste mensen wel overtuigd van het feit dat er in hun leefmilieu elementen zijn die voor verbetering vatbaar zijn met oog op een beter klimaat. Heb je een opening gevonden? Help ze met tips & tricks, life hacks die je eigen leven beter maken én tegelijk ook de wereld (een klein beetje) helpen. Want eerlijk, we zijn meer bereid iets te doen als we ervoor beloond worden, toch?

Een cliché, een open deur, noem het hoe je wil, maar wij zijn ervan overtuigd dat alle beetjes helpen. Met actie ondernemen, haal je resultaten. Dus doe gewoon wat je kan, of dat nu veel of weinig is, en laat je niet ontmoedigen. Veel succes!

Neem jij doelgericht actie voor het klimaat en/of probeer je anderen te overtuigen mee te doen? Laat het ons gerust weten!