Uitgefeest? Nooit! Hoe dan ook, januari, het is en blijft de maand van de goede voornemens, koopjesjagen en hoewel we er tot nog toe weinig van hebben gemerkt, het is ook de vorst-, hard- en ijsmaand. Maar de feestdagen zijn voorbij, de kerstboom verdwijnt weer op zolder en daarmee ook de winterse gezelligheid. Daarnaast duurt het eigenlijk ook best lang voor er nog eens iets leuks te doen is. Alles opgeteld, is het dus niet onlogisch dat er bij sommigen een winterdip om de hoek loert. Van dansen tot yoga en bakken, met onze tips slaan we ons er wel doorheen! 

 

1. Dans het nieuwe jaar in

Bewegen is goed tegen dipjes, maar dansen nog meer! Door creatief bezig te zijn en je ritmisch te bewegen op de muziek, ga je automatisch ontspannen. Zelfs als je eigenlijk helemaal niet kan dansen, zal je endorfine aanmaken wat dan weer voor een geluksgevoel zorgt. Dans samen met je partner of een vriend, alleen of zelfs als sport bij een vereniging!

 

2. Haal een plant in huis

Nu de kerstversieringen weer in hun doos opgeborgen worden, kan dit bij sommigen wel eens voor wat leegte zorgen. Vervang daarom je slingers, kerstballen en lampjes door levend groen. Met een mooie kamerplant of bos bloemen voegt u in 1 keer veel leven toe aan uw interieur.

 

3. Wees realistisch over je goede voornemens

Goede voornemens gemaakt? Super! Maar het kan best zijn dat je in een bui van enthousiasme net ietsje te hoog gemikt hebt. Het is absoluut niet erg om sommige voornemens een beetje terug te schroeven of bij te stellen. En lukt er iets niet? Dan is dat helemaal geen schande! Handig is dan wel dat je niet van de daken schreeuwt dat, bijvoorbeeld als je een kilootje wil afvallen en dan een bekende tegen het lijf loopt in de frituur. 

 

4. Trek eropuit

Op reis gaan is super tegen dipjes, dus als je een trip hebt gepland in januari is dat zeker goed! Maar je hoeft helemaal niet ver of lang te gaan om je hoofd weer eventjes leeg te maken. Organiseer een uitstapje, trek naar een bos voor een heerlijke wandeling of ga shoppen in de stad. Kortom, kom je kot eens uit!

 

5. Zei er iemand yoga?

Vraag het aan eender wie yoga doet, het is super ontspannend en een ideale manier om je lichaam en geest op dezelfde lijn te krijgen. Je hoeft ook helemaal niet ervaren zijn om meteen resultaat te boeken. Nog nooit gedaan? Ga eens naar een sessie in je buurt!

 

6. Bak erop los

We geven toe, we kunnen niet wetenschappelijk aantonen dat bakken rechstreeks een positief gevoel veroorzaakt, maar wie wordt er nu niet blij van koekjes, cake en taarten? De theorie is dat de aandacht die nodig is bij bakken zorgt voor een betere focus en vermindering van stress, net als bijvoorbeeld knutselen, naaien of breien. De heerlijke bakgeuren krijg je er gratis bij!

 

7. Relativeer je dip

Dipje? Relax! Alles komt goed. We leven in een erg prestatiegerichte maatschappij en het is echt oké als je een lastige maand hebt. Praten helpt, dus zoek gerust eens het gezelschap op van mensen waar je je goed bij voelt en relativeer je dip met een lach en een zwans. Zorg voor voldoende ontspanning en pak je normale ritme zo snel mogelijk weer op.